Blog

Kolbs læringscirkel

13. november 2023

I ældre- og demensomsorgen er det afgørende, at medarbejdere indgår i læreprocesser, hvor nye erkendelser leder til forbedret praksis. Til at forstå den proces kan læringsteoretikeren David A. Kolbs læringscirkel anvendes til at få indblik i de fire stadier, der udfoldes som afgørende for læreprocessen: 1. Erfaring 2. Refleksion og eftertænksomhed, 3. Begrebsdannelse og 4. Aktiviteter og eksperimenter.
Erfaringen er kendetegnet af en konkret oplevelse og kan beskrives som det medarbejderen ser eller oplever. Dernæst kommer refleksionen og eftertænksomheden, hvor medarbejderen tænker over, hvilken betydning det observerede har. I forlængelse heraf udleder medarbejderen nogle antagelser, en begrebsdannelse, som bliver afgørende for de handlinger, der udføres i aktiviteter og eksperimenter. Processen foregår ikke lineært i praksis og medarbejdere er forskellige og reagerer forskelligt i læreprocessen, helt afhængig af fx personlighed, erfaringer, kognition og baggrund.

I webinaret Kolbs læringscirkel gennemgår lektor Tina Risager de fire stadier med afsæt i en case fra et plejehjem, hvor forskellige vagtlag havde forskellige erfaringer og eftertænksomhed, hvorfor de naturligt udledte divergerende vurderinger og konklusioner i begrebsdannelsen. I webinaret argumenterer Tina Risager for vigtigheden af, at medarbejderne mødes af tilpas forstyrrelse i læreprocesser, så de kan samarbejde om at holde et fælles fagligt fokus på trivsel for personen, de skal hjælpe. Webinaret kan med fordel ses i sammenhæng med andre webinarer under temaet At facilitere læring og på lærings- og refleksionsplatformen Webinar Resopti©
Er din arbejdsplads +medlem af lærings- og refleksionsplatformen Webinar Resopti© finder du webinaret under temaet At facilitere læring.
Som privatperson kan du købe adgang til webinaret HER

Info


+45 60 55 13 27
Resopti@resopti.dk
CVR: 33735049

Modtag nyhedsbrev


Webbureau ITTP