KRAP – tanken som arbejdsredskab
• Målgruppe: Webinarets målgruppe er medarbejdere og ledelse i ældre- og demensomsorgen og på bosteder
• Varighed: 16:14 min
• Underviser: Lene Metner, adm. direktør, aut. psykolog og partner i PsykologCenteret. Eneudbyder af de evidensbaserede KRAP metoder. www.krap.com
I webinaret KRAP – tanken som arbejdsredskab underviser Lene Metner, der er adm. direktør, aut. psykolog og partner i PsykologCenteret om, hvordan det kognitive handler om tanker og tankers betydning, de eksekutive funktioner og menneskers forestillingsevne. Du hører, hvordan kognitiv pædagogik er et udtryk for den måde vi forvalter vores og andres tanker i arbejdet og kontinuerligt interesserer os for spørgsmålet: Er tanken i overensstemmelse med virkeligheden? I webinaret ser du Lene pege på, at virkeligheden ikke er en objektiv størrelse. Lene minder om, at vi er medskabere af virkeligheden, fordi den påvirkes af den måde vi forstår og møder andre. Lene fremhæver en pointe om vigtigheden af at bevare sin nysgerrighed og at undre sig, så vi udfordrer eventuelle fastlåste tanker og billeder af, hvordan en situation eller et menneske er. I webinaret henviser Lene Metner til et arbejdsredskab, 4 kollonneskema, som kan anvendes i arbejdet med at være bevidst om tænkningens betydning. Skemaet kan bruges som hjælp til at konstruere tanker på en ny måde. Webinaret afsluttes med Spørgsmål til refleksion og du kan bruge litteraturlisten som inspiration til at søge yderligere viden.
Webinaret indeholder punkterne:
• Forstå sammenhæng mellem tanker, følelser og handlinger
• At være bevidst om sin tænknings betydning i arbejdet
• At arbejde med tanker – både egne og andres
• Spørgsmål til refleksion
Når du har set webinaret KRAP – tanken som arbejdsredskab, har du hørt Lene Metner, der er adm. direktør, aut. psykolog og partner i PsykologCenteret undervise om, hvordan det kognitive handler om tanker og tankers betydning, de eksekutive funktioner og menneskers forestillingsevne. Du ved mere om, hvordan kognitiv pædagogik er et udtryk for den måde vi forvalter vores og andres tanker i arbejdet og kontinuerligt interesserer os for spørgsmålet: Er tanken i overensstemmelse med virkeligheden? Efter webinaret har du indsigt i, at virkeligheden ikke er en objektiv størrelse. Du har fået kendskab til et arbejdsredskab, 4 kollonneskema, som kan anvendes i arbejdet med at være bevidst om tænkningens betydning. Skemaet kan bruges som hjælp til at konstruere tanker på en ny måde. Webinaret afsluttes med Spørgsmål til refleksion og du kan bruge litteraturlisten som inspiration til at søge yderligere viden.