Konflikthåndtering 3

03/12/2019 0 Af Tina Risager
Konflikthåndtering 3

Når en person med demens reagerer med aggression i form af spyt, spark, slag, krads eller lignende, så ved de fleste i demensomsorgen, at det kan opleves skamfuldt at være den person, som forsøgte at hjælpe personen med demens. Jo, vi ved godt, at der med stor sikkerhed var noget i plejesituationen eller i omgivelserne omkring personen med demens, der blev den udløsende faktor – og årsagen til den aggressive adfærd… i kølvandet af sådanne episoder opstår ofte uenighed i kollegagruppen og troen på egen faglighed styrtdykker….

Det er til at leve med, hvis altså jeg som plejepersonale har redskaber, tid og viden om, hvad jeg kunne have gjort i stedet. Det er til at håndtere, hvis jeg er sikker på, at mine kollegaer og min nærmeste leder vil bakke mig op og hjælpe mig til at finde nye veje i omsorgsarbejdet, så jeg ikke kommer til at stå i (eller være årsag til) sådan en situation igen.

Skammen over, at en plejesituation ikke lykkes og ender i kaos stiger, når jeg oplever mig meget alene i opgaven – når jeg ikke kan finde svar på, hvad jeg kunne have gjort i stedet. Knuden i maven vokser, når jeg tænker på risikoen for, at jeg kommer til at stå i en lignende situation igen – og jeg fortsat ikke har bedre bud på, hvordan jeg kan forhindre at følelsesintensiteten stiger hos både personen med demens og jeg selv.

Heldigvis er der hjælp at hente. Det er faktisk muligt at nedbringe risikoen for aggressiv adfærd og kaossituationer, når vi på arbejdspladserne tager et fælles ansvar for at opretholde faglig refleksion over årsagerne til aggressiv adfærd og fælles valg af, hvilke metoder vi konkret kan anvende for at forebygge kaosoplevelser hos en person med demens.

Den svenske psykolog Bo Hejlskov Elvén har introduceret en model, Affektudbrudsmodellen, som kan anvendes til refleksion, både for at forebygge nye episoder af affektudbrud og kaos – og til at evaluere en situation, som allerede er sket. Hvis du vil vide mere om anvendelsen af Affektudbrudsmodellen, så se med på Webinaret Konflikthåndtering 3 – Affektudbrudsmodellen.

Affektudbrudsmodellen kan implementeres på arbejdspladser som et systematisk redskab i demensomsorgen. Kontakt Resopti HER

Køb og se webinaret.