Konflikthåndtering 2

08/10/2019 0 Af Tina Risager
Konflikthåndtering 2

Det kan være vanskeligt at bringe en konflikt ned, når den allerede er optrappet og parterne står stejlt overfor hinanden. I særdeleshed, når følelserne er i kog, og uretfærdigheden mærkes så stærkt, at det er ved at æde parterne op.

Konflikten kan i princippet foregå i alle sociale sammenhænge. I mit arbejde møder jeg den både mellem medarbejdere i ældre- og demensomsorgen, eller mellem pårørende, ledelse og medarbejdere.

Al energi bruges på at holde på sit og overbevise sig selv – og andre. Ja, for når konflikten er tilspidset i svær grad, kan parterne begynde at danne alliancer med de personer omkring konflikten, som i første omgang blot var vidner til uoverensstemmelsen. På den måde kan konflikten pludselig involvere mange og danne grobund for splid, dårlig trivsel og sygemeldinger på en arbejdsplads.

Allerede på konflikttrappens nederste trin, hvor der er tale om en uoverensstemmelse, skal parterne være opmærksom på den kommunikation, der anvendes.  Det er på dette trin det afgøres, om konflikten optrappes (se Konflikthåndtering 1)

Måske lykkes parterne indbyrdes med at skabe en dialog, hvor forskellighederne giver mulighed for, at alle bliver kogere og får indblik i hinandens perspektiver. Måske kan det være en god idé, at gøre brug af en omsorgsfuld og dygtig kollega eller tillidsvalgt, der kan hjælpe parterne til at give udtryk for eget perspektiv og til at lytte og få indblik i den anden parts perspektiv.

I tilfælde af, at en konflikt er optrappet til de øverste trin på konflikttrappen, hvor der er tale om polarisering og åben krigsførelse, så er det absolut nødvendigt med indblanding af tredje part for at nedbringe konflikten. Det kan være parternes ledelse eller en udefrakommende mægler/mediator.

Konsekvensen af ikke at gøre brug af en mediator, kan føre til nedbrydelse hos den ene part eller begge parter.

Hvis du vil vide mere om, hvordan du kan arbejde målrettet med konfliktnedtrappende kommunikation, så se med i Webinaret Konflikthåndtering 2, som er udviklet i forlængelse af Konflikthåndtering 1.

Konflikthåndtering 1 introducerer til Konflikttrappens syv trin og Konflikthåndtering 2 giver bud på, hvordan du som part i eller vidne til en konflikt kan nedbringe konflikten.