Konflikthåndtering 1

25/09/2019 0 Af Tina Risager
Konflikthåndtering 1

”Jeg kan ikke mere, jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal komme igennem – og jeg er lige ved at blive vanvittig over at blive talt til på den måde”. Sådan lød det fra en pårørende, som ringede mig op en sen aftentime. ”..og så stod hun der og sagde, at ’vi sætter jo borgeren i centrum’ her i kommunen..”

Jeg havde talt med familien flere gange. De stod (står!) i en meget svær og kompleks situation med syge forældre, som behandles i både det regionale og det kommunale system.

De pårørende oplever at være påtvunget en koordinerende rolle, hvor de på én og samme tid skal passe eget arbejde, egen familie og følelsesmæssigt skal forholde sig til tab af forældrenes funktioner og være ”vidner til noget så uværdig en behandling”, som han beskrev det. ”Hvis der er nogen, der sætter mine forældre i centrum, så er det da mig”, konstaterede han.

Kommunikationen med ’systemet’ er i dette tilfælde tilspidset og de pårørende står tilbage med en følelse af afmagt, vrede og forvirring. For mig at se, er der også en reel risiko for, at de selv ender med at blive syge….

Oplevelsen og afmagten er måske ikke så meget anderledes end den, der kan opleves, når man som sundhedsprofessionel bliver ’kørt over’ af pårørende eller andre parter (kollegaer) i ’systemet’…?

Måske er vi alle i samme båd – og har alle brug for en måde at kommunikere, som er i øjenhøjde og opleves ligeværdig og med ægte interesse for at finde en pragmatisk vej at bevæge sig gennem et forløb eller arbejdsforhold, der involverer mange mennesker og systemer.

En god kommunikation kan ikke løse alt. Meget skal også gøres på det organisatoriske niveau. – Uanset, så er det nedbrydende for mennesker, når en konflikt optrappes, og det kan tydeligt mærkes, at energien fosser ud af kroppen.

Konflikt udmatter og indvirker ikke kun på de involverede parter. Også omgivelserne bliver inficerede af den uforløste og negative energi. Nogengange tilspidses konflikten så voldsomt, at parterne kræver omgivelsernes opmæksomhed og forventer, at de skal tage stilling: ”Enten er du med os – ellers er du imod os!!”

Har du oplevet en konflikt tæt på? Eller står du midt i en nu? Enten som part eller som tilskuer til en konflikt?

I webinaret Konflikthåndtering 1 introduceres du til Konflikttrappen, hvor det beskrives med eksempler fra ældre- og demensomsorgen, hvordan en konflikt kan optrappes og blive årsag til et dårligt samarbejde – enten med ledelse, kollegaer eller pårørende. Se webinaret HER

I Konflikthåndtering 2 (udkommer uge 41) gives der bud på, hvilke tiltag og hvilken kommunikation, der kan bringe konflikten til et niveau, hvor parter kan kommunikere med dialog.